tirsdag 18. januar 2011

Laks i folie!

Oppskrift eg meine eg fant i ei grete rhode bok eller noe. Tar den veldig etter hukommelsen, så kan ha skjedd noen endringer :P
 Den e super enkel og tar ikkje lang tid å forberede. skjær opp, forbered pakk inn og vent mens alt lager seg selv :)  Laksen blir saftig og har en herlig smak.

Innbakt laks med oppblåste poteter!
4 personer (30-50min) (ovnen på 200grader)


4 lakse stykker uten skinn(de man får kjøpt i butikken ferdi oppstykka er bra)
3 gullerøtter
1/2 purre
1/2 squash
1ss smør
1 appelsin
salt
pepper
fersk busk dill

6 store poteter
salt
pepper
olje

agurk
rømme

1: Kutt potetene opp i båter (minst 8båter per potet) legg de oppi en bolle, hell over litt olje, salt og peppre litt.
Plasser båtene så utover ovnsrist (som du har dekket med aluminiumsfolie) med skallet ned. Desse trenger 20-30 min i ovnen.

lånt bilde

2: Krydre laksen og stek den 1 min per side i stekepanna på sterk varme.

3: Skrell og kutt opp gullerøtter, squash og purre. Kok dette i panne med vann i ca 5 min.

4: Lag 4 firkantede biter av aluminiumsfolie (store nok til å inneholde laks og grønt.) Fordel grønsakene på 4 biter, legg litt smør over i små klumper, og legg over laksen. Del appelsin i to og skvis saft over laksen. Plasser dillbusken på toppen av laksen og pakk igjen aluminiums pakken. Desse trenger 15-20 min i ovnen.(spørs på tykkelse på laks)

lånt bilde


5: Sett poteter inn i ovnen 5-10 min før laksen Som oftest er det potetene som trenger lengst tid,men laksen holder seg fin inni folien. Du vet potetene er ferdig når de har blåst seg opp og har fått en fin gyllen farge.

6: Server pakkene på fat, sammen med fersk oppkuttet agurk og rømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar