mandag 3. januar 2011

Verdens enkleste blomkålsuppe!

Eg e singel. Så eg har lært meg å lage mat til en. Så eg skriver vel de fleste oppskriftene for en person.

Blomkålsuppe a'la Tove med en broccoli twist :
enkel blomkålsuppe på ca 20 min.

hadde litt gullerot og oppi denne :)
Par busker blomkål
Par busker broccoli
2 sjarlottløk
1 grønsak/kyllin-buljong
2ss margarin
3ss mel
5dl vann
1-2ss rømme/creme fraishe
salt


1: Starter med å koke opp grønsaksbuljong sammen med oppskåren sjarlottløk. Og lar blomkål koke i en annen panne. Etter litt lenger enn anvist på buljong pakken, siler den gode buljongen over i en bolle.

2: Smelte margarin, tilsett mjøl, og spe i med buljongen. Blandingen tykkner fort pga vannet er varmt. Ha melk tilgjengelig tilfelle det tykkner for mye, og spe ut til det er en deilig suppe konsistens. La dette koke 5 minutters tid, før du tilsetter den kokte blomkålen og rå broccoli, la det så koke, på svaaaaak varme så broccolien får trekt litt og tilsett rømme mot slutten av desse 5 minuttene. (eg pleier ikkje tilsette salt for det er nok smak i buljongen, men det får du smake til :) )

3: Rist brød eller steik noen rundstykker å ha attåt.

Tips: den kokte sjarlottløken smaker ganske godt i suppa og, så kan la være å sile den ut. :)

Enjoy :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar