torsdag 6. januar 2011

Steke lis med shylling! :D

Etter kvart i denna bloggen  vil dåke sjå at eg er ganske så glad i kylling. Eg har alltid kylling i frysen, og  spiser nok middag med kylling 2-3 ganger i uka. Tenkte eg sku dela med dåke Stekt ris oppskrifto mi. Denna oppskrifto er sjøloppfunnen, med inspirasjon fra den lokale kina restauranten..

Stekt ris m/ kylling og skinke:
ca 20 min (1-2 personer)

1 kylling filet eller halv reven kylling
4 skiver med pålegg skinke som kuttes opp(skinke på boks funker og, men det har eg sjeldent)
1 egg
ris, helst kald
1-2dl amerikansk grønsaks blanding (frossen)
soya saus
salt
olje til steking

1: Ha ferdikokt (tidligere på dagen/dagen før) ris til 2 personer (se pakken)(eg bruker og ofte varm ris). Stek kylling fileen på forhånd, og riv den opp i passende biter(eller kutt den før den stekes) Denne steker eg i vanlig stekepanne og krydrer den litt med salt og pepper.

2: Finn fram wok panna sett den på varme og ha i ca 2ss olje. Eg tiner ikkje grønsakene så eg slenger dei oppi først. Etter ca 2 min slenger eg oppi den revne kyllingen og skinke. Så en runde og to med soyasaus. Ha i risen og la det kose seg litt.

3: Grav et hull ned til bunnen av wok'en og knekk egget oppi der. Skramble mens det ligger i bunnen av wok'en, og rør det inn i resten av blandingen når det ser stekt ut.

4: Smak så til med så mye soyasaus du vil ha, eg liker et par ekstra runder med det :) Om ønskelig smak til med litt salt, men soyaen gjere som oftest susen for meg :)

5: Sleng over på fat, og nyt :D

Tips: Noen ganger tar eg litt fiskebuljong oppi vannet når eg koker risen. setter go smak :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar