tirsdag 22. mars 2011

Kanon god lakse oppskrift

Denne oppskriften fant eg på godfisk.no. Genial sida for de som er som meg og elsker fisk :) Eg kjøpte laksen på rema, den med skinn på. Den er halve prisen av den som er uten skinn, enkelt å skjære vekk med en god skarp kniv.

Panert Laks, med stuet potet:
ca 20-30 min    1 pers

Eg stekte kanskje laksen littepitt mye, men eg like litt for overstekte greier :D
2 stykker laks
1 egg
1 dl geriljermel
salt og pepper
olje/smør til steking

Stuede poteter:
4 små poteter.
1ss smør
1ss mel
2dl melk
salt og pepper
dill (helst frisk)

1: Skrell poteter og kutt dem i jevne terninger. Kok dem møre i lettsaltet vann. (10-15min bare test om de e gjennomkokt)

2: Smelt smør, rør inn smør og la det surre i 1-2 min (få vekk mjølsmaken) Spe med melk til det blir en glatt saus. Smak til med salt og pepper. Vend så inn poteter og finhakket dill (ikke alt for mye, for kan fort bli for sterk smak av dill)

3: Kutt de to laksefiletene i to. Tørk dem godt og strø på salt og pepper. Visp egget godt sammen og dypp laksen oppi egg så geriljermel.

4: Varm smør/olje godt opp i stekepanna, stek laksebitene pent brune og gjennomstekte, 1-2 min per side.

5: Server med potetstuing og brokkoli.

Håper det smaker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar