fredag 9. desember 2011

Hjemmelagede julegaver!

Julegløgg og julesyltetøy!

Hei hei.

Siden det er snart jul og eg er en fattig student, kom eg på en fin og billig idè. Slektninger som tanter og onkler setter sånn pris på å få ting eg har laga sjøl. Så tankene har vært innom så mangt, heklede grytelapper, krydder olje, hjemmelaget krydder osv, det eg landa på var hjemmelaget julegløgg og syltetøy. Har smakt på begge deler sjøl, og må si at det smaker helt fortreffelig :)

Julegløgg!

Denne oppskrifta fann eg på en blogg som VG reklamerte. Oppskrifta sa egentlig anis strerner, men det fekk eg ikkje tak i så eg brukte anisfrø i stedet. :)

  • 1 liter rød saft
  • 6 nellikspiker
  • 4 kanelstenger
  • 1 ts malt ingefær
  • 2 dl brunt sukker
  • 5 ts anisfrø
1: Bland alle ingrediensene og kok til sukkeret er oppløst.

2: Sil blandingen og hell på rene flasker og avkjøl.

3: Blandingsforhold:
  • 1 del gløgg 1 del rødvin 1 del vann
    eller
  • 1del gløgg 2 deler vann

Julesyltetøy med eple og kanel!


Dette er en litt egenkomponert oppskrift. Takk inspirasjon fra her og der, var ganske spennende, siden eg aldrig har laga syltetøy før.. Men blei supert resultat.

  • ca 1kg Grønne epler (eg valgte ta 2 gule og)
  • ca 200g sukker (eg brukte ikkje fullt 200g)
  • 1ts sitronsyre
  • 1/2 pakke jam syltepulver (1 pakke er til 2 kg bær)
  • 1 kanelstang  
  • 1dl vann
1: Rensk eplene, legg dei i ei panne sammen med 1dl vann og kanelstanga. La det koke seg mørt.

2: Smak på blandingen og bestem om du vil ha sitronsyre oppi. Så blander du oppi syltepulveret og lar blandingen koke i 2 minutter.

3: Ta panna av plata og bland inn sukkeret litt etter litt. Smak etter kvart så det ikkje blir for søtt.

4: Hell det varme syltetøyet over på glass og la de avkjøle før du setter i kjøleskap eller frys.


Julegaven:

Her er ferdig resultat. Eg laga og en liten blanding som skal oppi julegløggen, hakka opp mandler og blanda med rosiner, fikk kjøpt en rull med farget cellofan på søstrene grene til 8 kr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar